erikaMbloom

Alla inlägg under maj 2013

Av Erika - 31 maj 2013 22:45

Ja, jag har ju inte kunnat blogga på ett tag, som jag nämnde i föregående inlägg. 


Men vi kör lite uppdatering då.

Jag har mått både upp och ner, senaste tiden har det varit mest ner. Men jag kämpar på för att det ska gå uppåt igen! Igår sålde jag en kanin, Tjorven. Lillen blir bara finare och finare, och om några veckor ska jag rida hem honom hit så han och Wilma ska få beta bakom huset några veckor. Ayco växer och blir allt större, och Sudri har lugnat sig betydligt. Sommaren är här och jag tror den här sommaren kommer bli hur bra som helst. 


Världens finaste lilla trollhäst  


Dagens låt: Augustana - Sweet and Low 


I morgon ska jag till Ölme Islandshästar och jobba lite, och på kvällen ska det grillas hos morbror och hans granne  

Ha det bra, ska försöka skriva i morgon, men lovar inget. Beror på när jag är hemma osv. 

Av Erika - 31 maj 2013 10:41

Hej och hopp, nu var det ett tag sedan. Det har varit mycket krångel med nätet osv, samt att jag inte orkat. Skräll va? 

I alla fall, idag ska jag ta upp något som diskuteras mycket - att rida med bett eller inte.


På Lillen har jag ridit med både bett, i grimma, utan huvudlag och med hackamore. Och för att rida bettlöst tycker jag att det krävs en lugn, snäll (ja, det är uttjatat men så är det) och lyhörd häst. Om du rider med  hackamore och du har en häst som inte lyssnar på dig, ja, då kan du knäcka av nosryggen.

Om du rider i grimma så krävs det samma saker där - lugn, snäll och lyhörd. Annars kan det lätt hända en olycka, om hästen får för sig att sticka, så har du endast en grimma att försöka stoppa hästen med, och det bryr sig inte hästen ett skvatt om. 

Om du rider utan huvudlag så krävs det DEFINITIVT att hästen är lyhörd och lyssnar på dig. Det krävs enormt mycket samspelshet och tillit. Jag har ridit utan huvudlag, men endast i hage där han inte kan ta sig någonstans. Jag hoppas dock att vi en dag ska kunna rida ut utan något huvudlag. 


För mig och Lillen fungerar Hackamore faktiskt väldigt bra, för han är såpass lyhörd och snäll. Han blir sällan rädd, det kan komma fåglar och flyga upp framför honom, råddjur som springer ut framför honom, 10 älgar på rad, bilar och fasen vet allt, men det bekommer honom inte. Jag tror dessutom han tycker det är skönt att vila munnen ifrån bettet ibland, och dessutom är det nyttigt med variation! 


Så, välj ditt huvudlag med omsorg, prova dig fram och tänk förnuftigt. Då kan det bara bli bra! 

Av Erika - 15 maj 2013 10:56

TJAAAAAA!


Idag har jag träningsvärk, för igår så verkade jag & morfar hovarna på Wilma, Gloria och Jolanta. Gick finfint, men jobbigt är det. Jolanta är duktigast, hon håller i princip upp hoven själv. Då är det värre med Wilma.. Hon blir gärna tung och lutar sig emot en, och försöka hålla emot typ 600 kg i sådan situation, är inte så lätt!

Sedan red jag och det gick sådär i början, han har inte blivit ridit på typ en vecka så han hade lite överskottsenergi. Vrång och stönig, låtsasrädd för allting, men efter en stund så skärpte han sig, lilla skithästen  


Idag ska jag till stan och köpa nya jeans, äntligen! 

Annars vet jag inte vad som mer händer, promenad med vovvarna, det vanliga alltså, haha.


Dagens låt: Timbuktu - Resten Av Ditt Liv

Dagens citat: "If there is a God, it has to be a man. No woman could or would ever fuck things up like this." - George Carlin

Nu kommer lite bilder från igår!



Min favoritkille  


Uteeee




Hatar att rida förbi sådant här, stora jävla timmerhögar, varför måste de lägga sådant så nära vägen? Usch! 


Nu ska jag gå och göra mig i ordning, hejssvejs!  

Av Erika - 14 maj 2013 09:52

Guuudag guuuudag! 

Idag ringde Ludde och väckte mig vid 8:50, haha. Tidig morgon med andra ord. Men det var liksom inget dåligt sätt att vakna på, heheh  


Idag vetefan vad som händer, jag tror jag och mamma ska åka till hästarna och verka Wilmas hovar, de börjar bli lite långa. Också ska jag ta en sväng med lilla hästen, har inte sett honom på nästan en vecka så det känns skönt!


Oj, just det. Har en grej att förtydliga. Ska lägga ner bloggen.. Hahah, nej, men som några så vet så blev jag och Sudri attackerade av en schäfer förra måndagen, och eftersom jag inte orkar svara på mejl om det, så kommer det här istället.


Vi var ute på promenad, och i somras så blev ju Sudri attackerad av fyra hundar, det här var en av dem. Vi har ganska tät kontakt med ägarna till hundarna, för att det inte ska upprepas. Så jag smsade att jag skulle gå åt deras håll och sedan gå tillbaka. Men då hade hon missat det, och de hade hundarna lösa. Men det var bara den ena som kom. Jag hann lyfta upp Sudri för jag anade vad som skulle hända. Så då började hunden ge sig på mig istället, så den högg mig i låret (alldeles ovanför knäet ungefär) så där är det fortfarande svullet och blåmärken. Rev mig i nacken, rev sönder mina jeans (som jag för övrigt hade haft i typ tre dagar!!!), rev mig på benen osv. Trodde seriöst att min sista stund var inne. Som tur var kom den inte åt Sudri, utan det var jag som fick stryk. Men det kan jag ta, så länge inget händer Sudri. Det pågick nog bara i några minuter, men det kändes som en evighet. I alla fall, ägaren kom och försökte ta hunden men då cirklade den bara omkring mig, och till slut gick ägaren emellan mig & Sudri och sin hund, och liksom skyddade oss, och då sprang hunden hem igen. 

Jag tror aldrig jag har känt mig så stark, att hålla upp ca 20 kg och försöka hålla en stor schäfer borta som i princip är lika lång som mig när den står på bakbenen, är inte lätt. Men jag kände aldrig av någon trötthet, jag bara gjorde det. Men det var ett av mina livs värsta ögonblick, fyfan. Och min respekt/rädsla för stora hundar har ökat ännu mer.  


Aja, kanske skriver mer sedan.

Dagens låt: McFly - Love Is Easy

Dagens citat: "Det är med böcker som med människor, ett mycket litet antal spelar en stor roll." - Voltaire 


TJARÅÅÅÅÅ!

Av Erika - 13 maj 2013 12:14

Ja, nu var det ett tag sedan - igen. Nej, jag tänker inte förklara mig, det har bara inte blivit så att jag inte orkat blogga. 


Ja, jag mår rätt bra. Ayco blir duktigare och duktigare för varje dag, och Sudri kör hårt som vanligt. I lördags var Ayco med på marknad för att få träna på att vara bland massa folk och se nya saker. Var ju karuseller, människor, hundar, bilar, hög ljudnivå osv. Men han var så duktig! Det var många som tyckte att han var så fin och söt, och ville klappa på honom. Då blir man stolt!  

Även Lillen börjar bli superfin, stor och stark men smidig som en katt. Har även börjat hoppa lite smått, och högergaloppen som vi haft sådant problem med, börjar äntligen komma! Kaninerna mår även de finfint. 


Och nu börjar sommaren komma på riktigt, så jävla skönt! Har blivit ganska solbränd, för en gångs skull. 

Och till sommaren ska Lillen & Wilma beta på gärdet bakom huset, kommer bli hur bra som helst! Ska bli så mysigt, tänk på mornarna, när man kollar ut och ser dem stå där... Kommer bli så jävla bra!


Hittade en gammal bild på mig, hahah! 


Dagens låt: Alice in Chains - Your Decision 

Vi tar ett dagens citat också: "Äktenskaper är det populäraste misstaget i världen." - Noel Coward

Presentation


Hej!
Mitt namn är Erika, och jag är bosatt mitt ute i skogen med min familj, och i den ingår: Mamma, storebror Jimmy, lillebror Dennis, tre kaniner, hästar och två hundar!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards