erikaMbloom

Alla inlägg under september 2012

Av Erika - 29 september 2012 23:22

Hej hopp, skitnissar. 


Nej men, hej. Jag är trött, och lite ledsen atm. Idag har jag fotat och bara tagit det lugnt, inte ens orkat gå på promenad med vovven.. 

"You win some, and lose some." För tillfället tror jag att jag bara förlorar människor, de bara glider iväg. Men vafan, så är det väl.


 
Min finis till lillebror!

 
Dennis igen.


 
Dennis.


 
Jimmy, ögon.

 
Fina storebruuur.

 
Jimmy igen.


Dagens låt: John Lennon - Working Class Hero

Av Erika - 27 september 2012 20:30

Nu är det nästan exakt en vecka sedan jag bloggade sist, jag sämst, jag vet! Har bara inte orkat eller haft tid, så det så!


Men i alla fall, förra helgen var det tävling och det gick faktiskt rätt bra. I uttagningen låg jag på 2:a plats av 10, men i finalen så gick det inte så bra... Fick till tölten, traven och skritten ganska bra, men tyvärr blev det fel galopp, eller ja, från början hade vi rätt galopp, men så bytte Odinn av sig själv, så vi kom sist! Vi var fem i finalen men en blev diskad, så jag kom alltså fyra. Men jag är nöjd ändå, han var så duktig, dessutom fick vi ju en färg på rosetten som vi inte har sedan innan - en röd! Men till våren vinner vi, det tog jag, mamma och Fia i hand på   

Den här tävlingsdagen var inte vädret med oss, det regnade då och då, blåste som fan och var riktigt kallt, men det gick ändå! Det finns inget dåligt väder, bara bra kläder...


Har inte mått speciellt bra under veckan, så har bara varit i skolan en dag, och det var i måndags, men ska dit i morgon. Har varit duktig och pluggat en del hemma i alla fall. Red även Lillen igår, han var jättefin! Fast, det har han ju för det allra mesta...! Om vädret är OK i morgon ska jag dit och rida honom, tror jag ska ge mig ut på en liten uteritt, vi har jobbat och slitit så mycket på min lilla volt den senaste tiden (för er som inte vet, så har jag ridit upp ett litet voltspår på ett av våra gärden, eftersom jag inte har någon paddock att rida i!). Så han ska få sträcka ut lite, ska kolla upp lite stigar osv.


Slänger in några bilder från tävlingen!
Dagens låt: Pitbull - Give Me Everything


 
Jag och Odinn, uppvärmning.


 
Uttagning, tölt. 


 
Uttagning, galopp! 


 
Final, tölt. 


 
Final, trav.


 
Prisutdelning!   

Av Erika - 21 september 2012 21:40

I morgon är den stora dagen inne - dagen då Glaumurs Klubbmästerskap går av stapeln!

UUUUUUJ VAD TAGGAD JAG ÄR!   Idag har jag varit i skolan, sedan åkte jag till Väse och red Odinn, trimmade litegrann så att säga, sedan duschade/badade vi honom, sedan packade vi ordning lite hö osv. Efter det for vi till Lindås och mockade och tog in pållarna, nu sedan jag kom hem har jag lagat mat, packat i ordning kläder, tallrikar, bestick och sådant. Känns så himla bra! 


Slänger in några bilder från idag!

Dagens låt: Ed Sheeran - The A-Team


 
Jag och Odinn.


 
Jag och Odinn.


 
Jag och Odinn.   


 
Jag och Odinn, gaaaaloooppp!


 
Jag duschar Odinn.


Nu ska jag göra morgondagens smörgåsar, godnatt!   

Av Erika - 19 september 2012 23:10

Har inte bloggat sedan i måndags, längesedan, duh. Hahah. 


Nej men, idag har jag tömkört Casper och ridit ut på Lillen, gick finfint båda två! Casper fjantade sig litegrann, men efter en liten stund gav han sig, efter lite tillrättavisningar...   Ja jag säger då det, dessa unghästar...

Jag hade först tänkt att vara på gärdet och träna med Lillen, men han har varit så duktig den senaste tiden så jag red ut. Han har ju dock varit lite krånglig att rida ut på själv, men idag var det inte så farligt! Han var pigg och glad, och han stannade och tjurade lite tre gånger bara...! Nästan rekord. 


I morgon ska jag rida Odinn, snart tävlingsdags!   Taggar som fan nu, ska bli så roliiiiigt! Mamma gör mig sällskap med Ari, ska bli mycket galopp och mycket trav. 


Den här veckan har jag promenerat mycket med mor och Sudri, så idag gav jag mig själv lite vila från det. Sudri var med nere i stallet flera timmar, gosevovven. 


 
 

Mina skor efter gårdagens promenad, hahah!
Höst.   


Dagens låt: Alice in Chains - Man In The Box


Av Erika - 17 september 2012 00:05

Min helg; 

Färgat håret

Ridit

Sovit

Bakat


Dagens låt: Kimya Dawson - Tree Hugger 


herrrrååååå.

Av Erika - 13 september 2012 23:00

Idag blev det ingen skola, men i morgon gör jag ett försök! 

Var iväg till Väse förut, red först Odinn i paddocken, riktigt ordentligt! Tror vi var lika svettiga båda två efteråt... Sedan tog jag ut gullehästen Ari en stund, helt seriöst, jag tror inte det finns någon gulligare och gosigare häst än honom! Fick bli en barbackatur i skogen, en massa tölt och en del galopp, hur mysigt som helst   


Dagens låt: Kimya Dawson - So Nice, So Smart


 
Finaste Odinn, min svarta prins!   

Av Erika - 12 september 2012 23:47

Hej hopp, nu ska jag gå och sova. Hejdå.


Nej jag bara skojade, eller ja. Eller nej. Jag ska ju faktiskt snart sova.

Idag har jag haft sådan bedrövlig mensvärk, så jag har mest legat ner och tagit det lugnt. Såg Juno ikväll, ojojoj, jag slutar aldrig förvånas över hur mycket jag tycker om den filmen!

Var ute och gick med mamma och Sudri tidigare ikväll, också gick ena haken på kopplet av, så Sudri stack.. Men jag lyckades locka tillbaka honom med en pinne (tur att han är en sådan himla prylhund), och det hängde ju kvar en liten stump av kopplet i halsbandet, med en trasig hake... Så när jag skulle ta tag i det så skar jag upp lillfingret så in åt helvete! Blev ett riktigt litet blodbad, haha. Ont gjorde det, och ont gör det. Hua. 


Dagens låt: Cornelis Vreeswijk - Sommarkort


 
Godnatt då!

Av Erika - 11 september 2012 22:57

Jag låg och läste i en några veckor gammalt nummer av "Hingstinfo". Då var det en lång artikel ang. hästslakt/hästavlivning. 


Det finns två sorters sätt att gå till väga, det ena:

Slaktning (vilket sker på ett slakteri och bara får utföras av av personer med dokumenterad utbildning i djurskydd, djurhantering, bedövning och avlivningsmetoder och de ska följa djurskyddsbestämmelserna.) går till som så att först blir hästen bedövad med bultpistol, kulvapen eller hagelgevär. Efter det ska hästen avblodas och avblodningen måste påbörjas inom 60 sekunder efter bedövningen. Då öppnar man båda halspulsådrorna, det är egentligen avblodningen som dödar hästen och efter det ska slaktaren kontrollera och försäkra sig om att hästen verkligen är död innan de går vidare i slaktprocessen. 


- Hästen förblöder alltså till döds. Det påminner mig obehagligt mycket om Halal-slakt. 


Det andra:

Medicinsk avlivning görs med hjälp av avlivningsvätska, vilket bara veterinärer får utföra. Den injektionen gör att hästen dör av syrebrist i vävnaderna följt av hjärt och andningsstillestånd. De medel man använder är Somulose, som är absolut vanligast, eller olika barbiturater. Av de som använder Somulose har hela 46% varit med om att det inte gett en tillfredsställande avlivning. Vissa hästar är okänsliga för medlet, och det har hänt att hästen rest sig igen, och vid dålig cirkulation hos hästen (bla. om den fått lugnande medel) anser man att det tar alldeles för lång tid för hästen att dö.


- Hästen plågas till döds. 

 


Enligt mig är båda sätten alldeles för plågsamma för hästens bästa. Då kan jag tycka att det helt enkelt är bättre att sätta en kula i huvudet på hästen. Då dör den snabbt och hinner inte känna något. 


 

Vad tycker ni?

Presentation


Hej!
Mitt namn är Erika, och jag är bosatt mitt ute i skogen med min familj, och i den ingår: Mamma, storebror Jimmy, lillebror Dennis, tre kaniner, hästar och två hundar!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards